مهاجرت به ترکیه یا بلغارستان

موسسه KAP فعال در زمینه اخذ اقامت بلغارستان

جستجو در اخبار و مقالات

مهاجرت به ترکیه یا بلغارستان

فهرست مطالب مهاجرت به ترکیه یا بلغارستان

برای مهاجرت به یک کشور خارجی باید ابتدا آن کشور را از جنبه های مختلف مثل ارزش پولی، شرایط و هزینه زندگی، ارزش پاسپورت آن کشور، میزان امنیت و آرامش زندگی، اعتبار مدرک تحصیلی دانشگاهی آن کشور در دیگر کشورها و سطح رفاه اجتماعی اش را مورد بررسی قرار گیرد. در این مقاله سعی شده است شرایط مختلف دو کشور بلغارستان و ترکیه را  که دانستن آن ها برای تصمیم گیری امر مهاجرت لازم است را بیاوریم.

مهاجرت به ترکیه یا بلغارستان

ترکیه یک کشور تازه صنعتی شده دارای موقعیت استراتژیک ژئوپلتیکی است و از لحاظ قدرت خرید دوازدهمین اقتصاد بزرگ جهان را دارد. کشورهای بسیاری مثل ایران از طریق خاک ترکیه ترانزیت کالا و انرژی را انجام می دهند. اما نرخ بیکاری و تورم در این کشور بالا و درآمد پایین است و شرایط زندگی در ترکیه چندان ایده آل نیست. ترکیه به دو قسمت اروپایی و غیر اروپایی تقسیم می شود و شهر استانبول در بخش اروپایی ترکیه قرار دارد.

بلغارستان در همسایگی کشور ترکیه قرار گرفته است و از قدیمی‌ترین کشورهای اروپایی محسوب می شود و در جنوب شرق قاره اروپا قرار دارد. شهر صوفیا یا صوفیه پایتخت آن  از قدیمی‌ترین شهرهای جهان به شمار می رود. از لحاظ اقتصادی بلغارستان برای مهاجرت مقصدی ارزان و مقرون به صرفه است و به دلیل پایین بودن هزینه های اجاره مسکن، خورد و خوراک و لوازم مصرفی و هزینه حمل نقل یک کشور مهاجرپذیر محسوب می شود. در سال 2007 اتحادیه اروپا درخواست بلغارستان برای عضویت در اتحادیه اروپا و شینگن را پذیرفت.

بلغارستان در همسایگی کشور ترکیه قرار گرفته است و از قدیمی‌ترین کشورهای اروپایی محسوب می شود و در جنوب شرق قاره اروپا قرار دارد. شهر صوفیا یا صوفیه پایتخت آن  از قدیمی‌ترین شهرهای جهان به شمار می رود. از لحاظ اقتصادی بلغارستان برای مهاجرت مقصدی ارزان و مقرون به صرفه است و به دلیل پایین بودن هزینه های اجاره مسکن، خورد و خوراک و لوازم مصرفی و هزینه حمل نقل یک کشور مهاجرپذیر محسوب می شود. در سال 2007 اتحادیه اروپا درخواست بلغارستان برای عضویت در اتحادیه اروپا و شینگن را پذیرفت.

ارزش پاسپورت بلغارستان و ترکیه

در حال حاضر پاسپورت بلغاری بر اساس شاخص رتبه بندی پاسپورت راهنما در رتبه 16 قرار دارد. این رتبه، امکان دسترسی بدون ویزا به 174 مقصد و کشور را فراهم می کند. و به همین لحاظ به عنوان یکی از بهترین پاسپورت های رتبه بندی در جهان شناخته می شوند. از طرفی هم دارندگان پاسپورت بلغارستان برای ورود به حدود 28 مقصد در جهان نیاز به ویزا دارند. در حالی که شاخص رتبه بندی پاسپورت کشور ترکیه 35 هست و امتیاز تحرک آن 127 می باشد. علاوه بر این دسترسی جهانی به ترکیه 6 درصد است. با توجه به رتبه پاسپورت ترکیه می توان بدون ویزا به 75 کشور جهان سفر کرد و برای ورود به 71 کشور جهان باید ویزا دریافت نمود.

هزینه زندگی در شهرهای صوفیا و استانبول

برای بررسی مهاجرت به ترکیه یا بلغارستان باید شرایط و هزینه زندگی در این دو کشور را در نظر گرفت. هزینه زندگی در کشور ترکیه به سبک زندگی افراد بستگی دارد و در شهرهای بزرگ و پایتخت آن یعنی شهر استانبول هزینه ها بالاتر از سایر شهرهای کوچک است. همچنین شرایط مهاجرت و زندگی در کشور بلغارستان هم تا حد زیادی به نحوه زندگی افراد بستگی دارد؛ اما به طور کلی اگر سبک زندگی منطقی و مقرون به صرفه‌ای را انتخاب کنید می بینید که هزینه زندگی حتی در شهر صوفیای بلغارستان نسبت به هزینه و شرایط زندگی در دیگر کشورهای اروپایی ارزان‌تر است. اگر قصد مهاجرت به یک کشور اروپایی دارید، بلغارستان کشوری بسیار ایده‌آل از لحاظ هزینه‌های زندگی است.

بررسی امنیت و سطح آرامش زندگی برای خانواده

امنيت و احساس امنیت در دو کشور بلغارستان و ترکیه بلغارستان به پشتوانه‌ فرهنگ غنی که دارد، به لحاظ امنيت و احساس امنیت در زمره پنج کشور برتر دنیاست. برای نمونه در چند ماه گذشته، مردی در استانی دیگر، همسر خود را کتک زد و از آن روز تا به امروز، هر شنبه مردم بلغارستان در همه شهرهای مهم با اجتماع مقابل دادگستری شهر در مبارزه با خشونت، تجمعات اعتراضی دارند.
به همين منظور، امنيت و احساس امنیت در بلغارستان بسیار بالاست. در کشور ترکیه، شاید امنيت باشد، ولی احساس‌ امنيت در آن وجود ندارد. شما نمی توانید تا پاسی از شب در خیابان‌ها به گشت و گذار مشغول شوید و نگران دزدی از اموالتان نباشید. این مهم را در کنار ترورهای سیاسی، انفجارها و از همه مهمتر بی ثباتی در قوانين مهاجرتی که زيرمجموعه هیچ یک از قوانين بین المللی نمی باشد، این کشور را در زمره احساس‌ امنيت، یکی از بدترین ها می دانند.

ارزش مدارک تحصیلی دانشگاه های ترکیه و بلغارستان

از مهم‌ترین نکاتی که برای دانشجویان و دانش آموزان یک کشور مهم است، اعتبار و ارزش مدرک تحصیلی از مراکز آموزشی آن کشور می باشد. در بحث مهاجرت به ترکیه یا بلغارستان نیز این موضوع بسیار اهمیت دارد و در ادامه به بررسی ارزش مدرک تحصیلی در این دو کشور می پردازیم.

در مورد تحصیل در دانشگاه های بلغارستان باید گفت که تحصیل در مؤسسات علمی و دانشگاه های معتبر بین المللی، معتبر بودن مدرک تحصیلی این کشور در سایر کشورها و هزینه پایین تحصیل و زندگی در بلغارستان، آن را به بهترین مقصد مهاجرتی برای زندگی و تحصیل تبدیل کرده است.

امکان تحصیل در دانشگاه‌های این کشور با چهار زبان شامل بلغاری، انگلیسی، آلمانی و فرانسوی امکان پذیر است. یکی از بهترین دانشگاه‌های بلغارستان، دانشگاه صوفیا است که در رتبه‌بندی QS رتبه بین ۶۵۱ الی ۷۰۰ را دارد. در این دانشگاه تدریس با زبان‌های فرانسوی و آلمانی صورت می گیرد.

رزش مدرک تحصیلی از دانشگاه‌های ترکیه نیز طبق توافق نامه بولونیا مسئله ای ثابت است و مدرک تحصیلی این کشور در بسیاری از کشورها معتبر است؛ البته ارزش مدرک دانشگاهی از کشور ترکیه به اعتبار دانشگاه، وضعیت برنامه تحصیلی و سیاست‌های تشخیص هر کشور نیز بستگی دارد. برای مثال مدرک پزشکی، پیراپزشکی، داروسازی، دندانپزشکی و مهندسی از دانشگاه های ترکیه در بسیاری از کشورهای اروپایی و امریکایی معتبر است. همچنین بهترین دانشگاه های ترکیه در حوزه علوم انسانی دانشگاه کوچ و باهچه شهیر هستند و دانشگاه فنی خاورمیانه، بغازیچی و فنی استانبول از شاخص‌ترین دانشگاه‌های مهندسی ترکیه محسوب می شوند. همچنین مراکز آموزش دولتی و خصوصی ترکیه از اساتید آمریکایی و اروپایی برای تدریس استفاده می کنند.

وضعیت ثبات ارزش پول در مهاجرت به ترکیه یا بلغارستان

یکی از نکات مهم برای انتخاب کشور به منظور زندگی و مهاجرت، ارزش پول آن کشور است؛ زیرا این موضوع تعیین کننده شرایط زندگی ایده آل و پیدا کردن کار در کشور مورد نظر می باشد. در این قسمت از مقاله وضعیت مهاجرت به ترکیه یا بلغارستان از لحاظ وضعیت ثبات ارزش پولی آن‌ها را بررسی می کنیم.

واحد پول کشور بلغارستان “لو” است که هر دو لو معادل یک یورو ارزش دارد. هزینه ماهیانه زندگی در این کشور حدود 600 لو و اجاره بها 360 لو می باشد که با در نظر گرفتن میانگین درآمد در ماه حدود 1000 لو می توان گفت بلغارستان از بهترین و اقتصادی‌ترین کشورها برای مهاجرت است. در حال حاضر یورو به عنوان پول قابل معامله در بلغارستان پذیرفته می شود. همچنین می‌توان در این کشور پول خود را تبدیل به دلار کرد، یک دلار آمریکا معادل ۱.۶۶ Bolgarin levاست؛ ولی ورود و خروج پول بلغاری در بلغارستان ممنوع می باشد.

میانگین هزینه زندگی در ترکیه 350 تا 400 دلار است که باعث شده این کشور از ارزان‌ترین کشورهای مهاجرتی به حساب آید. البته تا حد زیادی هزینه زندگی در ترکیه بیشتر به سبک زندگی و شهری محل زندگی بستگی دارد. لیر ترکیه به دلار آمریکا وابستگی زیادی دارد؛ به همین دلیل تنش ارزی در ترکیه قابل کنترل نیست. از این رو می توان گفت بلغارستان از ثبات ارزش پولی بهتر و بیشتری نسبت به ترکیه برخوردار است و کشور بهتری برای مهاجرت به نظر می رسد؛ چرا که وابستگی زیادی به دلار نداشته و تحت تاثیر نوسانات ارزی نیست.

قرارداشتن بلغارستان در اتحادیه اروپا

اتحادیه اروپا یا به اختصار (EU)، اتحادیه ای متشکل از 27 کشور عضو است که در حوزه سیاسی و اقتصادی فعالیت می کند. این کشور بر اساس معاهدات توافق کرده اند که توسط نهادهای اتحادیه اروپا، حاکمیت خود در برخی جنبه‌های حکومت به اشتراک بگذارند. 27 کشور عضو اتحادیه اروپا شامل آلمان، فرانسه، ایتالیا، اتریش، هلند، بلژیک، دانمارک، سوئد، فنلاند، بلغارستان، مالت، لیتوانی، پرتغال، کرواسی، چک، لتونی، استونی، مجارستان، لهستان، لوکزامبورگ، اسلوونی، قبرس، یونان، اسلواکی و رومانی هستند.

در حال حاضر برای عضویت در اتحادیه اروپا 7 کشور شامل ترکیه، آلبانی، اوکراین، مقدونیه شمالی، مونته نگرو، صربستان و مولداوی درخواست داده‌اند. اوکراین بعد از حمله روسیه در تاریخ 26 فوریه 2022 درخواست عضویت فوری در اتحادیه اروپا را ارائه کرد. کرواسی نیز از آخرین کشورهای ملحق شده با اتحادیه اروپا است که به صورت رسمی از اول ژانویه 2023 میلادی عضو معاهده شینگن خواهد بود. تاکنون تاریخی برای ورود کشورهای بلغارستان و رومانی که از اعضای اتحادیه اروپا هستند برای عضو در حوزه شینگن مشخص نگردیده است.

جمع بندی

دو کشور ترکیه و بلغارستان در همسایگی هم قرار دارند؛ ولی از لحاظ شرایط و هزینه زندگی با هم متفاوت‌اند. به همین دلیل مقایسه این دو کشور از لحاظ گوناگون برای افرادی که قصد مهاجرت به یک کشور اروپایی را دارند بسیار مهم است.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *