اخذ اقامت و ویزای تحصیلی بلغارستان

موسسه KAP فعال در زمینه اخذ اقامت بلغارستان

اخذ اقامت و ویزای تحصیلی بلغارستان - شرایط و هزینه های تحصیل در بلغارستان

آیا به دنبال فرصت‌های تحصیلی در قلب اروپا هستید؟ موسسه KAP با سابقه‌ای درخشان در زمینه مشاوره مهاجرتی و اخذ اقامت، آماده است تا شما را در مسیر تحصیل در بلغارستان یاری کند. تحصیل در بلغارستان نه تنها دروازه‌ای به فرهنگ غنی و تاریخ این کشور است، بلکه مسیری مستقیم به بازار کار اروپا محسوب می‌شود.

جهت دریافت مشاوره رایگان اطلاعات خود را وارد نمایید

لطفاً برای تکمیل این فرم، جاوا اسکریپت را در مرورگر خود فعال کنید.
اخذ اقامت و ویزای تحصیلی بلغارستان
اخذ اقامت و ویزای تحصیلی بلغارستان

فهرست مطالب اخذ اقامت و ویزای تحصیلی بلغارستان - شرایط و هزینه های تحصیل در بلغارستان

اقامت تحصیلی بلغارستان

معرفی کشور بلغارستان

کشور بلغارستان با وسعت ۱۱۰٬۹۹۴ کیلومتر مربع مساحت در جنوب اروپا و در شرق شبه جزیره بالکان واقع شده است. این کشور عمدتاً کوهستانی است که توسط یونان، مقدونیه، رومانی، صربستان و دریای سیاه احاطه شده است. بلغارستان دسترسی استراتژیک به تنگه های ترکیه دارد و راه های زمینی کلیدی به اروپا و خاورمیانه را کنترل می کند. پایتخت بلغارستان شهر صوفیه است که بزرگ‌ترین شهر این کشور نیز محسوب می‌شود. نظام حکومتی این کشور، جمهوری پارلمانی است.

بلغارستان یکی از اعضای اتحادیه اروپا (EU) است. این کشور در سال 2005 به اتحادیه اروپا پیوست. واحد پول بلغارستان (لِو) است و هر یورو معادل حدودا دو لوا است. پاسپورت بلغارستان نیز با داشتن رتبه بالای 10 از معتبرترین پاسپورت‌های جهان است. شما می توانید با گذراندن شرایط تحصیل، کار و سپس دریافت پاسپورت آن بدون ویزا به 116 کشور و با ویزای فرودگاهی به 43 کشور جهان سفر کنید.

براساس آخرین سرشماری در بلغارستان, جمعيت این کشور تا هفت سپتامبر 2022، هفت میلیون و 519 هزار و 789 نفر می باشد. همچنین بر اساس این سرشماری، بزرگترین منطقه صوفیه (پایتخت) با جمعیت 1,124,290 نفر است و پس از آن مناطق پلوودیو (634,497 نفر)، وارنا (432,198 نفر) و بورگاس (380,286 نفر) قرار دارند.

بلغارستان یک کشور اروپایی با سطح بالای تحصیلات است. بسیاری از دانشگاه‌های بلغارستان در رشته‌هایی مانند پزشکی، شیمی، زیست شناسی و ریاضیات و … دارای افتخارات ویژه‌ای هستند. فراموش نکنیم که این کشور، عضو اتحادیه اروپا است. بنابراین، شما باید روند نسبتا سخت‌گیرانه ای را برای دریافت ویزای تحصیلی و یا اقامت بلغارستان  طی کنید.

آموزش عالی در بلغارستان

آموزش عالی در بلغارستان شامل مدارس عالی تخصصی، کالج ها و دانشگاه ها می باشد. در دانشگاه های بلغارستان، دوره های کارشناسی حداقل چهار سال ، کارشناسی ارشد دو سال سال و دکترا نزدیک به هفت تا هشت سال به طول می کشد.

بلغارستان به لطف همت جمعی مردمان خود و با اعتماد به افراد تحصیل کرده اش، توانسته است در تمامی زمینه ها از حقوق بشر گرفته تا توسعه علوم، دستاوردهای بزرگی را در رنکینگ های جهانی برای خود بدست بیاورد. همچنین براساس آخرین داده های یورواستات و موسسات معتبر مالی جهان از جمله بانک جهانی، بلغارستان در حوزه اقتصادی نیز عملکرد بسیار خوبی را در سطوح ملی و بین المللی داشته است.

تحصیل در کشور بلغارستان

بلغارستان شهرت چشمگیری در اتحادیه اروپا برای جذب دانشجویان بین المللی دارد. هر ساله دانشجویان زیادی از خاورمیانه و اروپا برای تحصیل در بلغارستان برای پذیرش از دانشگاه‌های این کشور اقدام می‌کنند. سطح بالای تحصیلات، ارائه مدارک بین المللی از دانشگاه‌های معتبر و هزینه پایین زندگی در بلغارستان، آن را به مقصد تحصیلی بسیاری از دانشجویان تبدیل کرده است.

آموزش در این کشور کیفیت بالایی دارد و مدارک صادرشده از دانشگاه‌های این کشور موردتایید بسیاری از کشورهای دنیا قرار می‌گیرد. اقامت تحصیلی بلغارستان مستلزم پرداخت هزینه است، دانشگاه‌های این کشور به‌طور گسترده به دانشجویان بین المللی بورسیه نمی‌دهند، سیستم آموزشی بلغارستان مطابق با سیستم اروپایی است. سیستم آموزشی این کشور در اواسط دهه 90 به‌طور کامل اصلاح شد. دوره‌های دانشگاهی نیز به مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری تقسیم می‌شوند.

تحصیل در کشور بلغارستان
تحصیل در کشور بلغارستان

تحصیل در مقطع کارشناسی

دانشجویان خارجی می‌توانند در مقطع کارشناسی در بلغارستان تحصیل کنند. رشته‌های تحصیلی زیادی در بلغارستان وجود دارد. شما این امکان را دارید تا دوره‌هایی را انتخاب کنید که تدریس در آن‌ها به زبان‌های بلغاری، انگلیسی، فرانسوی باشد.

ضمن آنکه امکان ادامه تحصیل در رشته‌های مختلف از جمله اقتصاد، فنی و مهندسی، پزشکی، تربیت بدنی، هنر، مردم شناسی را دارید. طول دوره کارشناسی برای تحصیل در بلغارستان از 3 تا 4 سال است. شما از طریق اپلای‌کردن برای مقطع کارشناسی، این امکان را دارید تا اقامت تحصیلی این کشور را به‌دست آورید.

تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد

کارشناسی ارشد در دانشگاه‌های بلغارستان بعد از اخذ دوره کارشناسی، یک یا دو سال به طول می‌انجامد. دانشجویان می‌توانند تحصیلات خود را در زمینه‌های مختلف دنبال کنند و اقامت تحصیلی بلغارستان بگیرند. البته باید در نظر داشت که بسیاری از رشته‌ها به زبان انگلیسی ارائه می‌شوند. پس از اتمام تحصیلات تکمیلی باید به‌دنبال کار باشید و پس از 3 سال کار در این کشور اقامت دائم بلغارستان را دریافت کنید.

تحصیل در مقطع دکتری

تحصیل در مقطع دکترا در بلغارستان معمولا هفت الی هشت سال است. برای اخذ پذیرش در دوره دکتری باید استاد راهنمایی را پیدا کنید که علاقه‌مند به همکاری با شما باشد. علاوه‌ بر این، داشتن آیلتس 7 یکی از الزامات تحصیل در این دوره خواهد بود و دانشجویان پس از اتمام تحصیل در این مقطع می‌توانند مدرک دکترا را دریافت کنند. دوره‌های دکترا به صورت تمام وقت، پاره وقت یا از راه دور تدریس می‌شود.

دانشجویان پزشکی که اقامت تحصیلی بلغارستان را می‌خواهند، باید با توجه‌به رشته‌های ارائه‌شده در دانشگاه به زبان انگلیسی یا بلغاری تحصیل کنند.

اعتبار مدارک دانشگاه های بلغارستان

مدارک دانشگاه های بلغارستان خصوصا دانشگاه های (زیر)، در نزد کشورهای اروپایی، امریکایی و کانادایی معتبر است و دانشجویان پس از اتمام تحصیل می توانند در کشورهای مورد نظر خود مشغول به کار شوند.

لازم به ذکر است که دانشجویان طبق قانون بلغارستان در هفته می توانند بیست ساعت کار کنند.

معرفی دانشگاه های برتر بلغارستان
معرفی دانشگاه های برتر بلغارستان

معرفی دانشگاه های برتر بلغارستان

دانشگاه فنی صوفیه TECHNICAL UNIVERSITY OF SOFIA

دانشگاه فنی صوفیه، بزرگترین و برجسته ترین مؤسسه آکادمیک بلغارستان برای آموزش عالی مهندسی است. این دانشگاه یک نهاد دولتی با مدیریت خودگردان دانشگاهی است.

دانشگاه فنی صوفیه بزرگترین مجتمع آموزشی و علمی بلغارستان در زمینه علوم فنی و کاربردی با درجه اعتبار 9.5 (در مقیاس 10) برای دوره 2012 – 2018 به عنوان اولین و بزرگترین مرکز پلی تکنیک است.

این دانشگاه در 15 اکتبر 1945 به عنوان بخشی از دانشکده فنی عالی (که بعداً به پلی تکنیک دولتی تغییر نام داد) تأسیس شد، از سال 1953، پلی تکنیک به چهار مؤسسه فنی جداگانه تقسیم شد، این دانشگاه از 21 ژوئیه 1995 نام فعلی و وضعیت دانشگاهی خود را دارد و دارای 14 دانشکده اصلی مستقر در صوفیه، پلوودیو و اسلیون، و همچنین 3 دانشکده تکمیلی با آموزش فقط به زبان های خارجی – آلمانی، انگلیسی و فرانسوی است. همچنین، یک مرکز منابع اطلاعاتی، یک کتابخانه و مرکز اطلاعات، یک مرکز برای جلسات بین المللی، یک مرکز آموزش مداوم، یک مرکز برای پروژه های آموزشی و نوآورانه، یک مجتمع علمی و تحقیقاتی دانشگاه است.

 

دانشگاه پزشکی Sofia  Medical  University

این دانشگاه نیز با قدمتی بیش از صد سال سابقه آموزش پزشکی، قدیمی ترین دانشگاه پزشکی در بلغارستان است.

دانشکده های پزشکی، دندانپزشکی، داروسازی، بهداشت عمومی و … از زیرمجموعه های آموزشی دانشگاه پزشکی صوفیا می باشند.

 

دانشگاه سنت کلمنت اهریدسکی The Sofia University St. Kliment Ohridski

دانشگاه صوفیه St. Kliment Ohridski اولین موسسه آموزش عالی در بلغارستان است. تاریخچه آن هم وزن با قرن ها سنت فرهنگی و آموزشی در این کشور است.

قدیمی ترین دانشگاه صوفیه St. Kliment Ohridski در سال 1888 تاسیس شد و به طور کامل به عنوان دانشگاه سنت کلمنت اوهریدسکی در صوفیه شناخته می شود.

این دانشگاه که به مهمترین مرکز علمی و دانشگاهی در بالکان تبدیل شده است، یک موسسه آکادمیک است که به خوبی و سال به سال همگام با ابعاد و استانداردهای اروپایی توسعه می یابد.

ساختمان اصلی دانشگاه صوفیه سنت کلیمنت در مرکز پایتخت واقع شده است. دانشکده های ریاضیات و انفورماتیک، فیزیک، شیمی، زیست شناسی، روزنامه نگاری و ارتباطات جمعی، الهیات، اقتصاد و مدیریت بازرگانی، و آموزش پیش دبستانی و دبستان و همچنین چندین پردیس آموزشی از زیرمجموعه های این  دانشگاه می باشند.

 

دانشگاه نیو بلغاریا New Bulgaria University

دانشگاه نیو بلغاریا با نام مخفف شده به عنوان NBU شناخته میشود.یک دانشگاه خصوصی است که در صوفیه، پایتخت بلغارستان واقع شده است. پردیس آن در ناحیه غربی شهر است که به دلیل نزدیکی به پارک طبیعی ویتوشا معروف است. این دانشگاه همچنین دارای چندین ساختمان دیگر در سراسر کشور و همچنین انتشارات خود و یک کتابخانه است.

در میان لیست دکترهای افتخاری و استادان افتخاری NBU می توان به ریچارد رورتی، توماس سبئوک، ولفگانگ ایزر، تری ایگلتون، جولیا کریستوا، ژان پیر ورنانت، رالف دهرندورف، استیو فوربس، گیرت هافستد، انیو موریکونه، میلچو لویوانسکا، الکساندر کابایف، راینا اشاره کرد. فول، ورا موتافچیوا، گئورگی فوتف اشاره کرد. NBU یک موسسه دانشگاهی مستقل باشد که از دانشجویان در توسعه کارآفرینی و شخصی آنها حمایت کند. همچنین یک موسسه دانشگاهی لیبرال، مبتنی بر پیوند بین آموزش، پژوهش و کارآفرینی. ارائه آموزش بین رشته ای عمومی و تخصصی بر اساس تحقیقات نظری و دانش عملی.

تاریخچه NBU در 18 سپتامبر 1991 توسط بوگدان بوگدانوف و گروهی از روشنفکران بلغاری با قطعنامه پارلمان بلغارستان تأسیس شد. هدف اصلی NBU نوسازی آموزش عالی بلغارستان بود. 2500 دانش آموز در سال اول مورد استقبال قرار گرفتند. آزمون آموزش عمومی در سال 1995 معرفی شد و در سال 1996 به عنوان یک استاندارد واحد برای پذیرش دانش آموزان ایجاد شد.

این دانشگاه دارای بیش از 100 سالن، آزمایشگاه کامپیوتر، آزمایشگاه زبان و ترجمه همزمان، یک دادگاه ساختگی، یک مرکز هنری با اتاق های تمرین و استودیو برای دانشجویان موسیقی، هنرهای زیبا، طراحی و معماری با ظرفیت کل 2500 صندلی است. کتابخانه دانشگاهی NBU کتابخانه بیش از 128000 کتاب را فراهم می کند که توسط 150000 بازدیدکننده سالانه قابل دسترسی است.

شهرت بخش‌های مدیریت و فناوری اطلاعات (دپارتمان IT ) NBU در کشور رتبه بالایی دارند. از سال 2014، NBU بر اساس رتبه بندی Webometrics دانشگاه های جهان در بلغارستان رتبه دوم را کسب کرد.

خدمات موسسه KAP چیست؟

موسسه ما با ارائه خدماتی از قبیل مشاوره تخصصی، تکمیل و پردازش مدارک، همراهی در مراحل اخذ ویزا و اطلاع‌رسانی دقیق از قوانین مهاجرتی، شما را در دریافت سریع‌تر ویزای تحصیلی بلغارستان یاری می‌رساند.

چرا تحصیل در بلغارستان؟

بلغارستان با داشتن دانشگاه‌های معتبر، هزینه‌های تحصیلی و زندگی مناسب‌تر نسبت به بسیاری از کشورهای اروپایی، به یک مقصد جذاب برای دانشجویان بین‌المللی تبدیل شده است.

فرآیند اخذ ویزای تحصیلی

ما در هر گام از فرآیند اخذ ویزا، از انتخاب دانشگاه تا ثبت‌نام و دریافت ویزا، در کنار شما هستیم. با استفاده از دانش و تجربه متخصصان ما، می‌توانید فرآیند مهاجرت تحصیلی خود را با اطمینان و آسودگی خیال آغاز کنید.

\ اخذ اقامت بلغارستان از طریق تجاری ، خرید ملک و تحصیلی
گرفتن ویزای تحصیلی در بلغارستان

برای گرفتن ویزای تحصیلی در بلغارستان چه باید کرد؟

اولین قدم برای ادامه تحصیل در بلغارستان انتخاب رشته مورد نظر و دانشگاه است اکثر دانشجویان بین المللی در شهر صوفیه و در دانشگاه های نامبرده شده تحصیل میکنند.

دانشجویانی که مایل به ثبت نام در یکی از بهترین دانشگاه‌های بلغارستان هستند باید برای ویزای دانشجویی اقدام کنند. پس از ارائه مدارک دانشجو به دانشگاه و اخذ تاییدیه لازم از دانشگاه، وزارت آموزش و تحقیقات بلغارستان گواهی صلاحیت تحصیل در بلغارستان را صادر خواهدکرد.

هنگامی‌که متقاضی گواهی‌نامه و نامه پذیرش را دریافت کرد با سایر مدارک باید برای ویزای دانشجویی نوع D در کنسولگری بلغارستان در کشور محل اقامت مراجعه کند. لازم به ذکر است در صورت اقدام برای ادامه تحصیل با موسسه KAP در کشور بلغارستان تمامی مراحل توسط مشاورین متخصص در ایران و صوفیه پیگیری خواهد شد.

 مزایا تحصیل در کشور بلغارستان

تحصیل در کشور بلغارستان دارای مزایای متعددی است که در ادامه آن‌ها را بررسی می‌کنیم:

  • هزینه پایین تحصیل
  • هزینه مناسب زندگی
  • تردد آسان و کم هزینه به ایران
  • امکان تحصیل به چند زبان بدون نیاز به ارائه مدرک جهت اخذ ویزا
  • امکان دریافت ویزای همراه برای همسر و فرزندان
  • امکان تحصیل در دانشگاه‌های معتبر در سطوح بین الملل و مورد تایید وزارت بهداشت و علوم تحقیقات ایران

مدارک لازم برای ویزا تحصیلی بلغارستان

لازم به ذکر است که شما برای دریافت اقامت بلغارستان می‌توانید از خدمات و مشاوره‌های موسسه KAP بهره ببرید.

برخی مدارک موردنیاز می توان به موارد ذیل اشاره کرد:

  • فرم درخواست
  • کپی پاسپورت معتبر
  • دارا بودن نامه پذیرش از یکی از دانشگاه‌های بلغارستان
  • عکس رنگی
  • مدرک عدم سوء سابقه
  • مدارک شناسایی
  • مدارک مربوط به داشتن تمکن مالی
  • پرداخت هزینه ویزا

هزینه های تحصیل در بلغارستان

  • هزینه تحصیل در بلغارستان بسته به رشته و دانشگاه و مقطع تحصیلی متفاوت است اما در شهر صوفیه در دانشگاه های معتبر از 4000€ در سال تا 9000€ می باشد.
  • هزینه های ثابت برای پرداخت شهریه
  • هزینه خوابگاه دانشجویی در اتاق های مشترک
  • هزینه های زندگی در بلغارستان

به طور کلی در یک جمع بندی می توان این هزینه ها را به شرح زیر آورد:

  • شهریه برای یکسال تحصیل در مقطع کارشناسی از  4000  یورو
  • شهریه برای یکسال تحصیل در مقطع دکترا رشته پزشکی 9000 یورو
تحصیل در بلغارستان
تحصیل در بلغارستان

نگاهی به شهر صوفیه و هزینه زندگی در آن

 با قدم زدن در خیابان های صوفیه، بلغارستان، یکی از قدیمی ترین پایتخت های اروپا، می توانید از ساختمان ها و آثار باستانی دوران نوسنگی از 4000 تا 6000 سال قبل از میلاد لذت ببرید. صوفیه دارای میراث تاریخی غنی است که در طول قرن ها انباشته شده است. علاوه بر آثار باستانی، امنیت بالا، آب و هوای فوق العاده پاک، حمل و نقل عمومی بسیار کارآمد و هزینه های کم زندگی در مقایسه با دیگر کشورهای اروپایی، همه و همه باعث می شوند که شما در این شهر زیبا احساس راحتی، شادی توام با آرامشی را سپری کنید.

نگاهی به قیمت ها:

اولین مساله که برای دانشجویان “الزامی” است، محل سکونت است. دانشجویان می بایست در طول تحصیل یا از خوابگاه های دانشجویی استفاده کنند و یا از خانه های اجاره ای در صوفیا.

  • هزینه اجاره خوابگاه دانشجویی – برای هر نفر – ماهیانه 120 لوا
  • هزینه اجاره یک واحد مسکونی – 40 متر- یک خواب- ماهیانه حداقل 300 یورو
  • هزینه اینترنت در بهترین شرایط ماهیانه 35 لوا
  • هزینه یک خط بلغاری ماهیانه 20 لوا
  • هزینه آب، برق و انرژی ماهیانه 300 لوا
  • هزینه های خورد و خوراک ماهیانه 400 لوا
  • هزینه حمل و نقل برای یکسال برای غیردانشجو 365 لوا و دانشجویی با هزینه ای بسیار کمتر

بازار کار دانشجویی در بلغارستان

متخصصان در بخش فناوری اطلاعات و سپس دندانپزشکان و پزشکان به ترتیب بیشترین درآمد را در بلغارستان دارند.

براساس آخرین گزارش موسسه ملی آمار بلغارستان، در میان زیربخش‌های پیشرو از نظر دستمزد خالص می‌توان به رشته های تحصیلی مربوط به توسعه موبایل (7000 تا 10000 BGN برای سطوح ارشد با بیش از 5 سال تجربه) و C/C++/Embedded (6000-11000 BGN برای سطوح ارشد) اشاره کرد.

برای متخصصان بدون تجربه، دامنه حقوق بسیار گسترده است – کمترین سطح حقوق اعلام شده 1800 BGN و بالاترین آن 6000 BGN است. اگرچه این تفاوت چشمگیر به نظر می رسد، کارشناسان گمان می کنند که کمترین مبلغ پیشنهادی از سوی شرکتی با کسب و کار اصلی غیر فناوری است که بازار را نمی شناسد و برای اولین بار به دنبال یک متخصص فناوری اطلاعات است. سطح بالایی از محدوده پرداخت 6000 BGN احتمالاً شامل الزاماتی است که یک فرد بدون تجربه نمی تواند به طور واقع بینانه آن را پوشش دهد.

جمع‌بندی

در سال‌های اخیر کشور بلغارستان پیشرفت قابل توجهی در زمینه های مختلف کسب کرده است و اقتصاد این کشور در حال پیشرفت درنظرگرفته می‌شود. البته باید به این نکته توجه داشته باشید که کشور بلغارستان از نظر کاریابی و فرصت‌های شغلی با برخی از کشورهای صنعتی مانند آلمان قابل مقایسه نیست. با تمام این تفاسیر، بدون شک “دریافت اقامت تحصیلی بلغارستان” همچنان یکی از گزینه‌های خوب برای ادامه تحصیل و زندگی به‌شمار می‌آید. شما می توانید جهت دریافت مشاوره دقیق و حرفه ای با دفتر موسسهKAP  در تهران تماس حاصل نمایید.

پشتیبانی و مشاوره

متخصصان ما در KAP به شما کمک می‌کنند تا بهترین تصمیم را برای آینده تحصیلی خود بگیرید. ما با ارائه مشاوره‌های فردی و پشتیبانی مستمر، اطمینان می‌دهیم که تمامی نیازهای شما برآورده شود.

آماده شروع هستید؟

با موسسه KAP تماس بگیرید و از مشاوره رایگان ما برای شروع مسیر تحصیلی خود در بلغارستان بهره‌مند شوید. فرصت‌های محدودی در دسترس هستند، پس همین امروز اقدام کنید!

تماس با ما:

تلفن: 02188671632

تلفن: 02188671635

واتساپ : 09902499053

جهت دریافت مشاوره رایگان اطلاعات خود را وارد نمایید

لطفاً برای تکمیل این فرم، جاوا اسکریپت را در مرورگر خود فعال کنید.

مطالب وبلاگ مرتبط با بلغارستان

فروردین 12, 1403بلغارستان, خبر

اطلاعیه در خصوص شرایط سفر ایرانیان عزیز مقیم بلغارستان

اطلاعیه در خصوص شرایط سفر ایرانیان عزیز مقیم بلغارستان

اسفند 21, 1402خبر, بلغارستان

میزان افزایش دستمزد در بلغارستان در بخش های مختلف کاری چقدر بوده است؟

میزان افزایش دستمزد در بلغارستان در بخش های مختلف کاری چقدر بوده است؟

بیشتر بدانید
اسفند 4, 1402بلغارستان, خبر

بلغارستان بهترین مکان برای راه اندازی کسب و کار از نظر CEE

بلغارستان به عنوان بهترین مکان برای راه اندازی کسب و کار جدید در بین کشورهای اروپای مرکزی و شرقی در “رتبه بندی تجارت یورونیوز” معرفی شد .

بیشتر بدانید
آذر 16, 1402بلغارستان

پخت نان در بلغارستان

افتتاح یک نانوایی ایده بسیار خوبی برای کسب و کار و درآمد در بلغارستان است.برای

بیشتر بدانید