تحصیل در دانشگاه های بلغارستان

موسسه KAP فعال در زمینه اخذ اقامت بلغارستان

جستجو در اخبار و مقالات

تحصیل در دانشگاه های بلغارستان

فهرست مطالب تحصیل در دانشگاه های بلغارستان

بلغارستان با داشتن قدمتی بیش از 150 سال تجربه در “آمورش عالی”، توانسته است در بیشتر رشته های درسی به نگین انگشتری دانشگاه های بالکان و حتی اروپا تبدیل شود. مشهور است در بلغارستان، دانشگاه‌های متعددی وجود دارد که مشغول به تربیت و آموزش دانشجویانی است که فارغ التحصیلان آن در رنکینگ های جهانی حرف های بسیاری برای گفتن دارند.

همین امروز که شما در حال مطالعه این مقاله هستید، بسیاری از افراد با تابعیت های مختلف از کشورهای آمریکا، انگلیس، ژاپن، آفریفای جنوبی، آلمان و بسیاری از کشورهای توسعه یافته یا مشغول به تحصیل در بلغارستان هستند و یا در تلاش هستند که در یکی از دانشگاه های معتبر بلغارستان، ادامه تحصیل دهند.

چرا این علاقه مندی ایجاد شده است؟

هزینه های سنگین “زندگی” و “تحصیل” در کشورهای توسعه یافته از یک طرف و از طرف دیگر کیفیت بالای آموزش در دانشگاه های بلغارستان، اصلی ترین عواملی هستند که باعث شده بسیاری از افراد، بلغارستان را به عنوان مقصد تحصیلی انتخاب نمایند.   

داشتن مردمی با فرهنگ بالا، مهربان و مهاجرپذیر “بدون تعصب به رنگ، نژاد، ملیت و … ، آب و هوای پاک، … هم از دیگر عوامل موثری است که دانشجویان غیربلغاری این کشور را برای گرفتن اقامت تحصیلی و یا کاری انتخاب می کنند.

بلغارستان در یک نگاه

بلغارستان کشوری است در جنوب شرقی اروپا. جمعیت این کشور نزدیک به هفت میلیون نفر است. پایتخت بلغارستان، شهر صوفیه است. نکته مهمی که باید به آن توجه داشته باشید این است که هر ساله از جمعیت بلغارستان کاسته می‌شود.  بلغارستان بیشترین رشد منفی جمعیت را در اروپا دارد. مردم این کشور به زبان بلغاری صحبت می‌کنند.

بلغارستان به لطف همت جمعی مردمان خود و با اعتماد به افراد تحصیل کرده اش، توانسته است در تمامی زمینه ها از حقوق بشر گرفته تا توسعه علوم، دستاوردهای بزرگی را در رنکینگ های جهانی برای خود بدست بیاورد. همچنین براساس آخرین داده های یورواستات و موسسات معتبر مالی جهان از جمله بانک جهانی، بلغارستان در حوزه اقتصادی نیز عملکرد بسیار خوبی را در سطوح ملی و بین المللی داشته است.

پاسپورت بلغارستان نیز با داشتن رتبه 10 از معتبرترین پاسپورت‌های جهان است. شما می توانید با گذراندن شرایط تحصیل، کار و سپس دریافت پاسپورت آن بدون ویزا به 116 کشور و با ویزای فرودگاهی به 43 کشور جهان سفر کنید.

فراموش نکنیم که این کشور، عضو اتحادیه اروپا است. بنابراین، شما باید روند نسبتا سخت‌گیرانه ای را برای دریافت ویزای تحصیلی و یا اقامت بلغارستان  طی کنید.

تحصیل در کشور بلغارستان

وضعیت آموزش عالی در کشور بلغارستان بسیار حساب‌شده و معتبر درنظرگرفته می‌شود. دانشگاه‌های این کشور در زمینه‌های پزشکی، شیمی، زیست، ریاضیات، فنی و … از اعتبار جهانی برخوردار هستند و مدرک آن‌ها مورد تایید اکثر کشورهای جهان است. مهم‌ترین نکته برای اقامت تحصیلی در این کشور، امکان دریافت اقامت بدون مدرک زبان است.

براساس قانون تحصیلی دانشگاه های بلغارستان، داشتن مدرک زبان انگلیسی برای دریافت ویزا و اقامت تحصیلی بلغارستان لازم است. اما درصورتی‌که مدرک نداشته باشید، این امکان را دارید تا از طریق دوره‌های آموزش زبان که در دانشگاه ها و در زمان اقامت شما برگزار می‌شود، آن را دریافت کنید.

سال تحصیلی در بلغارستان به دو دوره زمانی تقسیم می‌شود؛ دوره اول از اواسط سپتامبر تا پایان ژانویه و دوره دوم از اول فوریه تا پایان ژوئن است.

مزایای تحصیل در بلغارستان

به‌دلیل شرایط اقتصادی نابسامان بلغارستان، هزینه تحصیل و زندگی در این کشور برای مهاجر ایرانی بسیار پایین است و پذیرش در دانشگاه‌های بلغارستان به نسبت آسان‌تر از سایر کشورهای اروپایی خواهد بود. بنابراین، در سال‌های اخیر مهاجران زیادی اقدام به دریافت اقامت تحصیلی بلغارستان کرده‌اند. شما امکان پرداخت هزینه تحصیل را در طول دوران تحصیلی خود دارید. هزینه خوردوخوراک، رفت‌وآمد، اجاره‌خانه وهزینه‌های جانبی تحصیلی در بلغارستان بسیار پایین است.

علاوه‌ بر این، شما به‌عنوان یک دانشجوی عضو اتحادیه اروپا محدودیتی برای کار هنگام تحصیل ندارید؛ بلغارستان به شما اجازه 20 ساعت کار هنگام تحصیل را داده است.

جهت دریافت مشاوره فرم ذیل را تکمیل کنید

تماس با دفتر تهران

شرایط اخذ بورسیه تحصیلی بلغارستان

بطورکلی، چیزی تحت‌عنوان بورسیه دولتی برای اقامت تحصیلی برای دانشجویان غیربلغاری در بلغارستان وجود ندارد و تمام برنامه‌های بورسیه‌ای، داخلی و مختص به قوانین خود دانشگاه‌ها هستند. علت این مسئله، خودگردان و خودمختار بودن تمام مراکز آموزش عالی در این کشور و تاکید دولت بر

دانشگاه‌های بلغارستان

در زمان نوشتن این مقاله، 51 دانشگاه در بلغارستان وجود دارد که رشته‌های متنوعی را در زبان‌های مختلف ارائه می‌کنند. مهم‌ترین دانشگاه بلغارستان، دانشگاه صوفیا است که در سال 1888 تاسیس شد. این دانشگاه، تنها دانشگاه بلغاری در رتبه بندی QS است. در صورتی که قصد بازگشت و استفاده از مدرک تحصیلی خود در ایران را دارید، باید بدانید که تنها برخی از دانشگاه‌های بلغارستان مورد تایید وزارت علوم هستند:

  1. Sofia University St. Kliment Ohridski
  2. American University in Bulgaria
  3. Paisii Hilendarski University – Plovdiv
  4. ST. Cyril & St. Methodius University of Veliko Turnovo
  5. Technical University of Gabrovo
  6. Technical University of Sofia
  7. Trakia University
  8. University of National & World Economy

جمع‌بندی

کشور بلغارستان کشوری است بسیار زیبا و امن و مدت زمانی است که به‌عنوان یک مقصد مناسب مهاجرت موردتوجه ایرانی‌ها قرار گرفته است. بلغارستان از آنجاکه یکی از کشورهای عضو اتحادیه اروپا است، با داشتن استانداردهای بالای دانشگاهی و کیفیت آموزشی مورد قبول آن در سراسر جهان، و همچنین هزینه کم برای زندگی و هزینه تحصیل و همچنین هزینه پایین تر اخذ اقامت تحصیلی کشور بلغارستان نسبت به سایر کشورهای اروپایی و … این کشور را به سکوی پرشی برای مهاجران تبدیل کرده است تا آنان بتوانند مسیر پیشرفت خود را هم در بلغارستان و هم در دیگر کشورهای توسعه یافته باز کنند.

جهت دریافت مشاوره فرم ذیل را تکمیل کنید

تماس با دفتر تهران

02188671632
02188671635

مطالب مرتبط

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *