زندگی و تحصیل در ترکیه2024

موسسه KAP فعال در زمینه اخذ اقامت بلغارستان

جستجو در اخبار و مقالات

زندگی و تحصیل در ترکیه2024

فهرست مطالب زندگی و تحصیل در ترکیه2024

مزیت زندگی و تحصیل در ترکیه -شهر استانبول

امروزه بسیاری از ایرانیانی که تصمیم به مهاجرت گرفته اند علاقه مند به زندگی و تحصیل در ترکیه -شهر استانبول هستند. به طور کلی مهاجرت به ترکیه و به خصوص شهر استانبول با مزایای بسیاری همراه است. ترکیه بیشترین تشابه فرهنگی، تاریخی و مذهبی را با ایران داشته و دارد. همچنین هزینه های زندگی و تحصیل در این کشور بسیار کمتر از دیگر کشورهای اروپایی است. وجود دانشگاه های معتبر، تنوع رشته های دانشگاهی و بورسیه های تحصیلی متعدد در ترکیه همان چیزی است که می تواند زندگی و تحصیل را برای مهاجران به این کشور لذت بخش نماید.

ضمن اینکه مدارک دانشگاهی ارائه شده توسط دانشگاه های ترکیه در بسیاری از کشورهای اروپایی معتبر بوده و به رسمیت شناخته می شود.

ترکیه را می توان جزو کشورهای موفق در برنامه های مبادله دانشجو با عنوان آراسموس برشمرد. در این مقاله قصد داریم مهمترین مزایای زندگی و تحصیل در استانبول ترکیه را معرفی و مورد بررسی قرار دهیم.

زندگی و تحصیل در ترکیه -شهر استانبول انتخابی شایسته

مهاجرت به کشور ترکیه و زندگی در استانبول بدون شک انتخابی شایسته برای مهاجران ایرانی خواهد بود. این کشور دوست و همسایه از نظر مسافت به ایران نزدیک بوده و همچنین از نظر استانداردهای زندگی و تحصیل در بالاترین سطح قرار دارد. استانبول به عنوان یکی از کلان شهرهای ترکیه، انتخاب ایده آلی است تا زندگی جدید خود را همراه با تحصیل در آن آغاز کنید. در این شهر پویا و پیشرفته ملیت های گوناگونی از اقصی نقاط دنیا به زندگی، کار و تحصیل اشتغال دارند. بر همین اساس تنوع فرهنگ و زبان را می توان جزو مهمترین ویژگی های استانبول ترکیه نام برد. البته مزیت زندگی در استانبول تنها به این امر محدود نیست. آب و هوای استانبول با توجه به وجود دریا در این شهر معتدل بوده و در واقع می توانید از زندگی در یک شهر ساحلی هم، نهایت لذت را ببرید.

به‌طور کلی مزایای بسیار ایده آل برای زندگی و تحصیل در ترکیه -شهر استانبول باعث شده است تا هر ساله شاهد افزایش مهاجران ایرانی به این کشور باشیم. در حال حاضر تحصیل در دانشگاه های استانبول یکی از رایج‌ترین راه ها برای اخذ اقامت و زندگی در کشور ترکیه به شمار می آید. اما جدا از کیفیت بالای زندگی در استانبول قصد داریم به بررسی بیشتر مزایای تحصیل در این شهر نیز بپردازیم.

دارای بزرگترین دانشگاه ها در سطح دنیا

ترکیه از جمله کشورهای اروپایی است که توانسته است رتبه دوم را در خصوص کیفیت آموزش و پرورش و تحصیلات عالی به خود اختصاص دهد. در شهر استانبول بیش از 50 دانشگاه وجود دارد که 13 دانشگاه آن مربوط به بخش دولتی است. دانشگاه های دولتی و خصوصی مستقر در این شهر جزو برترین و بهترین دانشگاه های دنیا محسوب می شوند که از جمله این دانشگاه ها می توان به دانشگاه بوگازیچی، دانشگاه فنی استانبول، دانشگاه حاجت تپه، دانشگاه ارسیس، دانشگاه فنی خاورمیانه، دانشگاه های سابانجی و… اشاره کرد. در حال حاضر دانشگاه های خصوصی استانبول مانند بلینکت و کوچ نیز در فهرست جهانی ۵۰۰ دانشگاه برتر دنیا به ثبت رسیده‌اند.

برخورداری از رشته های تحصیلی متنوع

اما آنچه که ایرانیان را برای زندگی و تحصیل در ترکیه -شهر استانبول مصمم می سازد برخورداری دانشگاه های این کشور از رشته های تحصیلی متنوع و گوناگون  است. قریب به 60 هزار برنامه آموزشی متنوع در دانشگاه های ترکیه از جمله استانبول برای دانشجویان در نظر گرفته شده است. با توجه به این اعداد و ارقام متوجه خواهید شد که می توانید در هر رشته‌ای که به آن علاقمند هستید به ادامه تحصیل بپردازید. در استانبول علاوه بر رشته های پزشکی و مهندسی به رشته های هنری از جمله معماری، سینما، طراحی، موسیقی، هنرهای دستی و… نیز بسیار ارج گذاشته شده و دانشجویان می توانند به مدارج بالایی در این عرصه صعود کنند.

اعتبار بالای مدارک دانشگاهی ترکیه

ترکیه از معدود کشورهای اروپایی است که توانسته است در حوزه آموزش موفق به کسب نمره کامل گردد. بر همین اساس مدرک اخذ شده در دانشگاه های ترکیه در کلیه کشورهای اروپایی معتبر بوده و بدون معادل سازی پذیرش می  شود. اغلب دانشگاه های دولتی در استانبول مانند دانشگاه حاجت تپه از اعتبار جهانی برخوردار بوده و با بسیاری از دانشگاه های تراز اول دنیا از جمله دانشگاه هاروارد به تبادل اساتید و دانشجو می پردازند. وزارت علوم ایران نیز، در حدود، ۱۷ دانشگاه این کشور را جزو دانشگاه های مورد تایید و تراز اول خود قرار داده است.

بورسیه های تحصیلی بالا در استانبول

وجود بورسیه های تحصیلی بسیار زیاد از دیگر مزیت های زندگی و تحصیل در ترکیه -شهر استانبول است. با توجه به این امر مهاجران متقاضی تحصیل در ترکیه می توانند در سه مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و همچنین دکتری به رقابت برای کسب بورسیه تحصیلی بپردازند. البته برای دستیابی به بورسیه بایستی از رزومه قوی و تسلط به زبان ترکی برخوردار باشید.

اجازه اشتغال در حین تحصیل

مهمترین مزیت زندگی و تحصیل در استانبول ترکیه اجازه اشتغال در حین تحصیل بوده که البته این امر برای دانشجویان دوره کارشناسی ارشد و دکتری میسر است. دانشجویان مقاطع فوق می توانند با دریافت مجوز کار در زمان تحصیل به کسب درآمد نیز بپردازند. با توجه به مدت اقامت مهاجرین مجوز کار دانشجویان بین المللی در استانبول قابل تجدید است.

اخذ اقامت پس از اتمام تحصیلات

پس از اینکه تحصیلات خود را در استانبول ترکیه به پایان برسانید می توانید اقامت خود به مدت یک سال تمدید کرده و به جستجوی کار در این کشور بپردازید. در این مدت می توانید ضمن دریافت مجوز کار، زبان ترکی را فرا گرفته و به آن مسلط شوید.

برخورداری از هزینه های مقرون به صرفه برای زندگی و تحصیل

یکی از مهم‌ترین مزایا و ویژگی های زندگی و تحصیل در ترکیه -شهر استانبول به هزینه های ارزان و مقرون به صرفه آن اختصاص دارد. ترکیه در میان سایر کشورهای اروپایی از نظر میانگین هزینه های زندگی و تحصیل در پایین‌ترین رده قرار دارد. البته هزینه زندگی و تحصیل در استانبول با توجه به سبک زندگی شما و دانشگاهتان متفاوت خواهد بود.

امکان ورود به ترکیه بدون نیاز به ویزا

ترکیه از جمله کشورهای اروپایی است که مراودات بسیاری با کشور ایران دارد. از این رو ایرانیان می توانند به مدت ۹۰ روز بدون نیاز به دریافت ویزا در این کشور اقامت داشته باشند. برای تحصیل در دانشگاه های ترکیه نیز با ارائه گواهی پذیرش دانشگاه مورد نظر می توان به راحتی اقدام به اخذ ویزای تحصیلی کرد.

سخن پایانی
در این مقاله سعی شد به بسیاری مزایای زندگی و تحصیل در ترکیه -شهر استانبول اشاره شود. برخورداری از فرهنگ مشابه، مسافت کم، هزینه های مقرون به صرفه، کیفیت آموزشی بالا و… از جمله مزیت هایی به شمار می آید که ترکیه و شهر استانبول را در مقایسه با دیگر کشورهای اروپایی برای زندگی و تحصیل مناسب ساخته است. چنانچه در خصوص زندگی، تحصیل و اخذ ویزای تحصیلی به ترکیه سوالی دارید می توانید با کارشناسان مجموعه ما در تماس باشید.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *