وارنا پایتخت دریایی بلغارستان

موسسه KAP فعال در زمینه اخذ اقامت بلغارستان

وارنا پایتخت دریایی بلغارستان

وارنا بزرگترین شهر شمال شرقی بلغارستان است، که در سواحل دریای سیاه و دریاچه وارنا واقع شده است. این شهر بزرگترین شهر در شمال بلغارستان و در سواحل دریای سیاه بلغارستان و همچنین سومین شهر بزرگ در کشور است.  شهر وارنا را اغلب با نام های «پایتخت دریا» یا «پایتخت تابستانی بلغارستان» می شناسند.

وارنا پایتخت دریایی بلغارستان
وارنا پایتخت دریایی بلغارستان

سرفصل مطالب وارنا پایتخت دریایی بلغارستان

معرفی شهر وارنا و موقعیت جغرافیایی

شهر وارنا در ۴۴۱ کیلومتری صوفیه، ۳۶۹ کیلومتری پلوودیو و ۱۳۰ کیلومتری بورگاس قرار دارد. نزدیکترین شهر منطقه ای دوبریچ است که 52 کیلومتر با آن فاصله دارد. در شهر وارنا سیصد و هفتاد هزار و پانصد و نود و دو نفر زندگی می کنند.

وارنا مقصدی بسیار محبوب برای بلغارها و گردشگران است. این شهر برای زندگی و تفریح با داشتن سواحل زیبای طولانی، آب های شفاف، بارها و رستوران های بی شمارش با غذاهای محلی و نوشیدنی های لذیذ عالی است.

منطقه وارنا از نظر منابع طبیعی فوق العاده غنی است – ذخایر حفاظت شده، سواحل رویایی، آبشارها، دریاچه ها، چشمه های آب گرم، کوه ها ،مکان‌های باستانی وارنا، خرابه‌های 4000 تا 5000 قبل از میلاد و صومعه‌های غار منحصربه‌فرد تنها بخش کوچکی از میراث باستانی وارنا هستند.

قدیمی ترین گنج طلا در جهان در وارنا است. گورستان وارنا دارای آثار باستانی مربوط به 4000 سال قبل از میلاد است و از حدود 2000 شی طلا تشکیل شده است.

ساحل مرکزی وارنا

خلیج بولاتا (کاوارنا) در 75 کیلومتری وارنا قرار دارد. اگر می‌خواهید ساحلی تمیز داشته باشید، جایی که بتوانید تمام روز را در زیر نور آفتاب استراحت کنید و نیازی به خرج کردن پول زیادی نداشته باشید، یک حوله بردارید و به سمت خلیج بولاتا بروید.

 

بررسی اقتصاد و زیرساخت های شهر وارنا :

اقتصاد منطقه به خوبی در سطح ملی با تولید ناخالص داخلی تولید شده که ۵.۴ درصد از کل کشور را تشکیل می دهد، نشان داده می شود. شرکت های کوچک و متوسط ​​عمدتاً در بخش خدمات هستند.

شرکت های تولیدی بزرگتر عبارتند از:

  • صنعت کشتی سازی
  • Eldominvest تولید لوازم برقی خانگی 
  • کارخانه تولید پوشاک مردانه و زنانه
  • چندین کارخانه مبلمان در قلمرو شهر واقع شده است.

صنعت دریایی:

کارخانه تعمیر کشتی اودسوس بزرگترین و مجهزترین در بلغارستان است.

شرکت “MTG Delfin” AD یک شرکت بزرگ تعمیر کشتی و کشتی سازی در ساحل شمالی دریاچه وارنا با بیش از ۷۰۰ پرسنل و با توانایی پهلوگیری کشتی ها تا ۱۸۰۰ تن ناخالص، اسکله ها و سوله های تولید با جرثقیل مدرن و تجهیزات دیگر است.

همچنین، وارنا دارای جرثقیل های شناور، لایروبی، ماشین های مکش، بیل و سایر تجهیزات برای انجام فعالیت های ساختمانی، استخراج سنگدانه ها می باشد.  در مجموع ۷۳ درصد از شرکت‌های بخش فناوری اطلاعات و ارتباطات از منطقه برنامه‌ریزی شمال شرق (بیش از ۶۰۰ نفر) در وارنا، عمدتاً در بازار بلغارستان، کار می‌کنند.  این بخش از فناوری‌های همه نسل‌ها استفاده می‌کند، در حالی که نوسازی شبکه ارتباطی عقب مانده است. کسب و کارهای کوچک ۱۶۵۱ کسب و کار دارند.  شرکت‌های خرد از نظر درآمد فروش در رتبه دوم قرار دارند، اما شرکت‌های متوسط ​​سهم بیشتری از دارایی‌های ثابت دارند.

مهندسی مکانیک:

اتوبوس های تولید شده در خطوط مختلف در منطقه وارنا خدمت می کردند و در خط بین شهری وارنا – بورگاس حرکت می کردند. خودروساز بریتانیایی روور در حال ساخت کارخانه مونتاژ خودرو در پایتخت دریایی است. 

 صنایع الکترونیک و برق:

  • در سال ۱۹۶۶ کارخانه رادیو وارنا برای تولید سیستم های ناوبری و  رادار در وارنا تاسیس شد. 
  • در سال ۱۹۳۷، Eldom تاسیس شد. این شرکت لوازم برقی خانگی تولید می کند. 

زیرساخت های آب و فاضلاب:

“ViK-Varna” یک شرکت نگهداری، ساخت و مدیریت شبکه ها و سیستم های تامین آب، تاسیسات و تصفیه خانه ها در قلمرو منطقه وارنا است.  ۱۳۰ ایستگاه پمپاژ آب، ۲۶ ایستگاه پمپاژ فاضلاب و مجموع ظرفیت نصب شده شرکت ۳۱۶۵۴ کیلووات می باشد. ۱۰ تصفیه خانه فاضلاب در حال بهره برداری است.

رسانه ها:

دومین کانال منطقه ای BNT ۱ از وارنا با BNT ۲ پخش می شود. ایستگاه های تلویزیونی محلی عبارتند از TV Varna و Television Cherno More که مخاطبان آن وارنا و کل بلغارستان شرقی را پوشش می دهند و همچنین تلویزیون “آریل تی وی” که از طریق کابل توزیع می شود.  همراه با رسانه های چاپی ملی که برنامه های کاربردی برای منطقه دارند، روزنامه ها و مجلات منطقه ای در وارنا چاپ می شوند.

مراقبت های بهداشتی:

وارنا مرکز اصلی بهداشت دانشگاهی در شرق بلغارستان است. این مهم با پرسنل واجد شرایط  و کادر درمان از تمامی رشته های پزشکی است. 

 

جاهای دیدنی شهر وارنا:

این شهر بخشی از صد سایت ملی توریستی است.

موزه ها و جاهای دیدنی شهر وارنا :

  • موزه باستان شناسی وارنا
  • موزه نیروی دریایی
  • موزه پارک “ولادیسلاو وارننچیک”
  • موزه قوم نگاری
  • آکواریوم وارنا و دلفیناریوم
  • در مجاورت وارنا، در زمینی به مساحت ۱۳۲۰۷ دکر، پارک طبیعی گلدن سندز با صومعه صخره‌ای آلادزا قرار دارد. این دومین پارک اعلام شده در بلغارستان پس از پارک ملی ویتوشا است.
  • پارک آسپارخوف
  • پارک یادبود دوستی بلغارستان و شوروی
  • باغ گیاه شناسی دانشگاه – وارنا

باغ وحش:

این باغ وحش در باغ دریا، نزدیک دلفیناریوم و موزه علوم طبیعی واقع شده است. در مجموع ۳۰۰ نماینده از ۶۰ گونه پرنده، شکارچیان، گیاهخواران، نخستی ها و پرندگان آبزی زندگی می کنند.  از سال ۲۰۰۷، یک “مرکز نجات” نیز افتتاح شده است که به حیوانات آسیب دیده کمک می کند و پس از درمان آنها را به طبیعت باز می گرداند.

  • پارک اقامتی Evksinograd یک بنای تاریخی ملی از هنر باغ و پارک است. آثار معماری و تاریخی و همچنین گذشته آن به عنوان یک مرکز معنوی، آن را به مکانی مطلوب برای بازدید و استراحت تبدیل کرده است. این یک گسترش طبیعی از باغ دریا به سمت شمال و یک اتصال به پارک استراحتگاه کنستانتین و النا است.
  • رصدخانه نجومی نیکلاس کوپرنیک و سیاره نما – اولین مجموعه نجومی در بلغارستان، که در سال ۱۹۶۸ افتتاح شد. این مجموعه از یک رصدخانه نجومی، یک افلاک نما و یک برج با آونگ فوکو تشکیل شده است. در قسمت مرکزی باغ دریا واقع شده است.
  • سیاره نما
  • مرکز جشنواره و کنگره

صومعه آلادزا:

در ۱۵کیلومتری وارنا و ۳ کیلومتری از “شن های طلایی” می توانید از صومعه صومعه آلادژا – معروف ترین صومعه سنگی قرون وسطایی در امتداد دریای سیاه – دیدن کنید.

در حدود نیم کیلومتری صومعه، می‌توانید از گروه دیگری از غارها به نام The Catacombs نیز دیدن کنید که به عنوان سلول‌های گوشه‌نشین و مقبره‌های راهبان خدمت می‌کردند.

قلعه اویچ:

قلعه قرون وسطایی اویچ، شاهد تاریخ هزار ساله پروادیا، امروزه از بازدید هزاران گردشگر لذت می برد. استحکامات نظامی ساخته شده توسط رومیان نه یک و نه دو جنگ را به خود دیده است. در امتداد مسیر بوم گردی به قلعه خواهید رسید که در انتهای آن یک پلکان مارپیچ فلزی با رکورد ۱۱۱ پله وجود دارد که شهر مدرن را به قرون وسطی متصل می کند.

طاق صخره ای در نزدیکی تیولنوو:

طاق صخره ای در Tyulenovo تنها در نوع خود در قاره قدیم است و چند متر پایین تر در دریا غار Tyulenova – طولانی ترین غار زیر آبی در بلغارستان است که فقط برای غواصان با تجربه در دریای آرام قابل دسترسی است.