شهر پلوودیو بلغارستان

موسسه KAP فعال در زمینه اخذ اقامت بلغارستان

شهر پلوودیو بلغارستان

پلوودیو دومین شهر بزرگ بلغارستان است. این شهر دارای ۱۰۲ کیلومتر مربع مساحت و ۳۷۰۴۴۹ نفر جمعیت (تا تاریخ ۱۵.۱۲.۲۰۲۳ سال) دارد که پس از پایتخت صوفیه در رتبه دوم قرار دارد. پلوودیو در پای شش تپه سینیت ساخته شده است، به همین دلیل است که اغلب به آن “شهر زیر تپه ها” می گویند.

پلوودیو شهری با قدمت بیش از ۸۰۰۰ سال است که می توان گذشته آن را از دوران ماقبل تاریخ تا به امروز شامل بناهای باستانی مانند تئاتر باستانی، اودئون رومی، آگورا (انجمن رومی)، استادیوم رومی، ساختمان قدیمی عتیقه ایرین، کلیسای اسقف، کلیسای کوچک و غیره را مشاهده کرد.

این شهر پویاترین مرکز در حال توسعه در جنوب بلغارستان است. اقتصاد این شهر مبتنی بر صنعت توسعه یافته، خدمات، گردشگری و فناوری اطلاعات است.

بسیاری از رویدادهای فرهنگی نیز در پلوودیو برگزار می شود: نمایشگاه بین المللی، جشنواره بین المللی تئاتر “صحنه در چهارراه”، “جشن تله”، “شب پلوودیو”.

شهر پلوودیو بلغارستان
شهر پلوودیو بلغارستان

سرفصل مطالب شهر پلوودیو بلغارستان

شعار پلوودیو “کهن و ابدی” است.

بر اساس قانون تقسیمات سرزمینی شهرداری کلانشهر و شهرهای بزرگ،  قلمرو شهر پلوودیو به شش ناحیه تقسیم می شود. شهرداران مناطق شهری با رای مستقیم از بین اهالی شهر انتخاب می شوند. شهردار شهرداری پلوودیو به همراه شش شهردار منطقه نماینده قدرت اجرایی محلی هستند.

در سال ۱۹۶۹، روستاهای کوماتوو و پروسلاو به مرزهای اداری شهر اضافه شدند. در سال ۱۹۸۷، با تصمیم مقامات دولتی مرکزی، شهرداری های “ماریتسا” و “رودوپی” از هم جدا شدند که مرکز اداری آن شهر پلوودیو باقی مانده است. در سال های اخیر، ساکنان روستاهای یاگودوو و کروموو اقداماتی را برای پیوستن اداری به شهرداری پلوودیو انجام داده اند.

در ۱ فوریه ۱۸۷۷، این شهر به عنوان مرکز استان Plovdiv تعیین شد. پس از سال ۱۸۷۹، پلوودیو مرکز استان خودمختار روملی شرقی و مرکز اداری اداره پلوودیو بود. از سال ۱۸۸۵، مرکز منطقه پلوودیو و پس از سال ۱۹۰۱ – منطقه پلوودیو بوده است. از سال ۱۹۴۹، مقر منطقه پلوودیو و پس از سال ۱۹۸۷ منطقه پلوودیو بوده است.

اقلیم شهر پلوودیو :

آب و هوای انتقالی – قاره ای است که برای بخش های نسبتاً مرکزی و جنوبی اروپا معمول است. میانگین دما سالانه ۱۲.۳ درجه سانتی گراد است. میانگین حداکثر دما در جولای ۳۰.۳ درجه سانتیگراد است و حداکثر مطلق در ۵ جولای ۲۰۰۰ اندازه گیری شد: ۴۵ درجه سانتیگراد.

میانگین حداقل دمای سالانه ۶.۵ درجه سانتیگراد و حداقل مطلق منفی ۳۱.۵ درجه سانتیگراد است. میانگین رطوبت نسبی سالانه ۷۳ درصد است که بیشترین آن در دسامبر (۸۶ درصد) و کمترین آن در ماه آگوست (۶۲ درصد) است.

میانگین ارتفاع پوشش برف بین  ۲ تا ۴سانتی متر و حداکثر – بین ۶ تا ۱۳ سانتی متر است.

رودخانه ماریتسا از شهر پلوودیو می گذرد. طول آن از جاده کمربندی شرق تا پل در جاده کمربندی غربی حدود ۱۲۷۱۹ متر است. عرض بخش رودخانه در این قلمرو از ۱۰۰ تا ۶۰۰ متر متغیر است.

پارک های شهر پلوودیو :

چندین پارک نسبتا بزرگ برای استفاده عمومی در قلمرو شهر قرار دارند:

  • پارک «تفریح ​​و فرهنگ» در قسمت غربی شهر، در کنار کانال روینگ، بعد از رودخانه پارونتسکا واقع شده است. باغ وحش پلوودیو نیز در آنجا واقع شده است.
  • پارک لائوتا در قسمت جنوب شرقی شهر و در نزدیکی منطقه مسکونی تراکیا واقع شده است.
  • پارک ریبنیتسا در قسمت شمالی شهر قرار دارد.
  • .”باغ تزار سیمئون” – واقع در بخش مرکزی شهر
  • پارک Studenets – واقع در منطقه Kyucyuk پاریس یک پارک بزرگ و بزرگ است که به تازگی بازسازی شده است، با اسباب بازی ها و فضاهایی برای بازی و دوچرخه سواری.

پارک ها برای اکولوژی و سلامت شهر پلوودیو بسیار مهم هستند.

تاریخ شهر پلوودیو

قدیمی ترین آثار سکونت در قلمرو شهر امروزی پلوودیو مربوط به هزاره ششم قبل از میلاد است.

از آن زمان تا به امروز به طور مداوم سکونت داشته است، به همین دلیل است که آن را مرحله اولیه توسعه پلوودیو می دانند. در عصر آهن، سکونتگاه نبت تپه نقطه استحکامات قوم بسی تراکیا بود و در قرن پنجم قبل از میلاد. در پادشاهی اودریس قرار دارد.

در سال ۳۴۲ ق.م این شهرک توسط پادشاه مقدونی فیلیپ دوم فتح شد، که نام آن را – فیلیپوپولیس، که تا به امروز در انواع مختلفی از آن استفاده می شود، داد…

در آغاز قرن بیستم، پلوودیو به عنوان یک مرکز صنعتی و تجاری بزرگ با صنایع سبک و غذایی بسیار توسعه یافته رشد کرد.

جمعیت شهر پلوودیو :

پلوودیو به لحاظ جمعیت دومین شهر بزرگ بلغارستان است و شهرداری پلوودیو (شامل تنها شهر پلوودیو) بعد از شهرداری پایتخت و قبل از شهرداری وارنا (۳۴۵۳۶۹ نفر) دومین شهر بزرگ بلغارستان است.

سیاست شهر پلوودیو :

 در سال ۲۰۲۳، در انتخابات شهرداری محلی، کوستادین دیمیتروف به عنوان شهردار شهرداری پلوودیو انتخاب شد که تا آن زمان سمت شهردار منطقه تراکیا را بر عهده داشت. به قدرت رسیدن او در ۸ نوامبر همان سال صورت گرفت.

نمایندگی های دیپلماتیک خارجی:

  1. ارمنستان، کنسولگری افتخاری
  2. آلمان، کنسولگری افتخاری
  3. یونان، سرکنسولگری
  4. ایتالیا، کنسولگری افتخاری
  5. روسیه، کنسولگری افتخاری
  6. ترکیه، سرکنسولگری
  7. اوکراین، کنسولگری افتخاری
  8. فرانسه، کنسولگری افتخاری
  9. مولداوی، کنسولگری افتخاری

نقاط دیدنی شهر پلوودیو :

تئاتر باستانی فیلیپوپولیس که به اشتباه به نام آمفی تئاتر شناخته می شود، بزرگترین دستاورد در زمینه مرمت آثار تاریخی از دوران باستان در بلغارستان است. این بنا در اواخر قرن اول ساخته شد. در واقع، این ساختمان به عنوان بلوار – مقر مجمع شهر ساخته شد و بعدها بازسازی و با نیازهای یک ساختمان تئاتر سرپوشیده سازگار شد.

مجموعه باستان شناسی «آیرن» در پای جنوبی سه تپه، در ضلع شمالی خیابان باستانی در زیرگذر «باستان شناسی» واقع شده است. این مجموعه بقایای یک ساختمان معرف است که در قرن سوم تا چهارم ساخته شده و احتمالاً به عنوان محل سکونت یکی از شهروندان برجسته فیلیپوپولیس استفاده می شده است.

بر روی تپه Nebet Tepe بقایای اولین سکونتگاه ماقبل تاریخ سه تپه وجود دارد که در قرن ۱۲ قبل از میلاد مسیح است. به شهر باستانی تراکیا Eumolpia، یکی از اولین مراکز شهری در جنوب شرقی اروپا تبدیل شد. دیوارهای مستحکم در معرض دید، که محراب و کاخ اشرافی را در بر می گیرد، اجزای اصلی سکونتگاه های این دوران است.

ذخیره‌گاه معماری و تاریخی “پلودیو باستان”

قدیمی‌ترین خانه پلوودیو مربوط به اواسط و پایان قرن هجدهم است و نماینده‌ای از سبک معماری نامتقارن است. بناهای برجسته تر سبک نامتقارن عبارتند از: خانه فورنادجیوا، خانه در خیابان “دکتر استویان چوماکوف”، خانه “کلیانتی” و غیره.

برخی از نقاشی‌های دیواری که از بیرون رنگارنگ نقاشی شده‌اند، حتی بیشتر از آن در داخل، بسیار هنری هستند، مانند طاقچه‌های «آلافرنگا» با مناظر نقاشی شده. به همین ترتیب، خورشیدهای حکاکی شده روی سقف ها، شاشمارا یوکلوک (کمدهای عمیق با درهای زینتی)، نرده های پله ها، تغارها و تخته های سنگ مرمر از شاهکارهای هنری تحسین شده هستند. “Main” منطقه اصلی عابر پارک باغ تزار سیمئون توسط لوسین شوالاس در سال ۱۸۶۲ تاسیس شد و در همان نقطه بسیار قرار دارد. ابتدای مجموعه مرکزی بسیاری از ساکنان پلوودیو و مهمانان شهر از مناطق سرسبز به خوبی نگهداری شده لذت می برند و یکی از جاذبه ها در خود پارک واقع شده است – “چشمه های آوازخوان”، مکانی مورد علاقه در طول گرمای تابستان.

خود خیابان از میدان مرکزی در مقابل ساختمان اداره پست مرکزی شروع می شود و با یکی از نمادهای شهر – چشمه “دکمه ها” (به نام صندلی های اطراف چشمه) ادامه می یابد که در عصر روشن می شود و یک آبنما ایجاد می کند. فضای بی نظیر در امتداد “Main” در دو طرف ساختمان های قدیمی زیبا از اواخر قرن ۱۹ با بسیاری از مغازه های مدرن قرار دارند. تعداد زیادی تقاطع سنگفرش شده و مناطق عابر پیاده مانند کاپانا و ذخیره گاه «پلودیو باستانی» وجود دارد.

خیابان مرکزی توسط میدان کوچک “ورزشگاه رومی” (جمایاتا) به دو قسمت تقسیم می شود و در زیر آن مجموعه باستانی بازسازی شده به همین نام قرار دارد. در نزدیکی شهر قدیمی با معماری حفظ شده رنسانس، کاوش‌های باستان‌شناسی متعدد و تئاتر باستانی منحصربه‌فرد قرار دارند.

کاپانا یک منطقه هنری، یک مرکز فرهنگی و صنایع دستی و یک منطقه پیاده روی در مرکز پلوودیو است. از مجموعه ای از خیابان های کوچک از همین نوع تشکیل شده است که نام صنایع دستی مختلفی را در مغازه های کنار آنها انجام می دادند. کاپانا تنها “یک چهارم صنایع خلاق” در نوع خود در بلغارستان است.

تپه پلوودیو – تپه با برج ساعت (ساحات تپه یا تپه دانوف)، تپه چشمه ها (بونارجیک) و تپه ارواح (جندم تپه یا تپه ملادژکی) در سال ۱۹۹۵ مناطق حفاظت شده طبیعت اعلام شدند. تپه ارواح دارای ارتفاع (ارتفاع زمین) ۳۰۷ متر است. در مرکز شهر «باغ تزار سیمئون» و «باغ دوندوک» قرار دارند که جزو اولین پارک های بلغارستان هستند.

یکی از مکان‌های مورد علاقه مردم در قلب پلوودیو – فواره‌های آوازخوان – ظاهری کاملاً جدید دارد. ظاهر جدید دریاچه بزرگ / فواره های آوازخوان / به گونه ای است که تا حد امکان به ظاهر اصلی خود نزدیک می شود، اما یک منظره چند رسانه ای کاملاً جدید و مدرن ارائه می دهد. پس از سقوط تاریکی، فواره ها روشن می شوند، موسیقی پخش می شود و فوران های آب و رنگ ها با آن ریتم تغییر می کنند. ملودی ها عمدتاً موسیقی کلاسیک، آهنگ های محبوب بلغاری از گذشته و موتیف های آشنای تانگو هستند. برخی از آبنماها بیرون استخر بزرگ قرار دارند و در روزهای گرم مکان مورد علاقه کودکان برای بازی هستند.

ویژگی اقتصادی شهر پلوودیو :

پلوودیو یکی از مهم ترین مراکز اقتصادی بلغارستان است. بر اساس داده های سال ۲۰۱۷، منطقه پلوودیو حدود ۸ درصد از تولید ناخالص داخلی کشور را تولید می کند. در سال ۲۰۱۵، بیش از ۳۵۰۰۰ شرکت، ۲۸۱۳۰۰ نفر را در این منطقه استخدام کردند. عوامل مساعد برای این امر موقعیت جغرافیایی مرکزی و زیرساخت های نسبتا خوب است.

پلوودیو دارای یک فرودگاه بین المللی، یک ترمینال بین وجهی، بزرگراه Trakia در نزدیکی شهر است، یک سیستم به خوبی توسعه یافته از جاده های درجه یک و یک شبکه راه آهن وجود دارد. در سال ۱۸۹۵اتاق بازرگانی و صنعت پلوودیو تأسیس شد. این شهر همچنین دارای انجمن تجاری – پلوودیو، بورس کالای پلوودیو و منطقه آزاد گمرکی است.

به طور سنتی، شاخه های صنایع تبدیلی، تجارت، حمل و نقل، ارتباطات و گردشگری توسعه یافته است. از نظر سرمایه گذاری، صنعت بیشترین سهم را دارد و پس از آن تجارت. منطقه اقتصادی تراکیا، یکی از بزرگترین مناطق صنعتی اروپای شرقی، در نزدیکی شهر ساخته شد.

صنعت سهم عمده ای در سرمایه گذاری در منطقه پلوودیو دارد.

 سنت های منطقه پلوودیو در صنعت به دهه ها قبل برمی گردد. کارخانه ماشین تحریر پلوودیو به دلیل تولید ماشین‌های تایپ “ماریتسا”، “هبروس” و همچنین زیروگراف معروف است. در دهه های ۷۰ و ۸۰ قرن بیستم، به عنوان بخشی از صنعت کامپیوتر بلغارستان، این شهر کار می کرد.

در دهه ۱۹۶۰، خودروهای Bulgarreno و Bulgaralpin در پلوودیو تولید شدند. از سال ۱۹۸۶، سرمایه گذاری مشترک بلغارستان و روسیه “Avtoelectronics” ماژول های الکترونیکی و سیستم های ریزپردازنده برای خودروها را تولید می کند. کارخانه تعمیر هواپیما “جورجی بنکوسکی” متخصص در تعمیرات اساسی و تولید قطعات یدکی برای هواپیما و موتور هواپیما است.

تجارت شهر پلوودیو :

نه بازار سنتی برای کالاهای کشاورزی در شهر وجود دارد که توسط شرکت شهرداری “بازارهای شهرداری” اداره می شود: دوشنبه بازار، پنجشنبه بازار، شنبه بازار، بازار تراکیا-1، بازار تراکیا-2، بازار چایکا، بازار اولگا. Skobeleva، بازار “Panorama” و بازار .”Smirnenski”

 حمل و نقل شهر پلوودیو:

خودرو- بزرگترین امکانات حمل و نقل در پلوودیو، مبادله جاده ای “رودوپ”، تبادل حمل و نقل کوماتفسکی، پل های روگذر Asenovgradsko shosse، Karlovsko shosse و Tsarigradsko shosse، “پل بتنی” کیوچوک پاریس است. دو تونل در مرکز شهر ساخته شد. رودخانه ماریتسا که از پلوودیو می گذرد توسط شش پل عبور می کند.