شهر بورگاس بلغارستان

موسسه KAP فعال در زمینه اخذ اقامت بلغارستان

شهر بورگاس بلغارستان

بورگاس بزرگترین شهر در جنوب شرقی بلغارستان و دومین شهر بزرگ در ساحل دریای بلغارستان است. این شهر با مساحت آن با ۲۵۳،۶۴۴ کیلومتر مربع ، دومین شهر بزرگ بلغارستان (پس از صوفیه) است.

بر اساس داده ها  تا ۱۵ دسامبر ۲۰۲۳، جمعیت بورگاس ۲۲۵۸۵۴نفر است، بنابراین همچنان چهارمین شهر پرجمعیت کشور (پس از صوفیه، پلوودیو و وارنا) است.  بورگاس مهمترین مرکز فرهنگی، اقتصادی، حمل و نقل، اداری، توریستی و آموزشی در جنوب شرقی بلغارستان است و از اهمیت ملی برخوردار است. این شهر مرکز اداری شهرداری و ناحیه ای به همین نام و همچنین مقر نهادهای منطقه ای و ملی است. 

شهر بورگاس بلغارستان
شهر بورگاس بلغارستان

سرفصل مطالب شهر بورگاس بلغارستان

بورگاس را می توان با این مشخصات بیشتر شناخت:

  • بزرگترین پالایشگاه شیمیایی و نفت در اروپای جنوب شرقی در بلغارستان است
  • فرودگاه بین المللی و دومین فرودگاه شلوغ بلغارستان
  • بزرگترین بندر بلغارستان
  • تنها بندر نفتی کشور

بورگاس محل استقرار ناوگان ماهیگیری دریای سیاه، بخشی از نیروی دریایی بلغارستان و گارد ساحلی است.

چندین ذخایر طبیعی و مناطق حفاظت شده، سکونتگاه های باستانی و قرون وسطایی، دریای سیاه، و جشنواره های سالانه گردشگران بسیاری را به خود جذب می کند.

بورگاس در بلغارستان به عنوان “شهر پرندگان و دریاچه ها” شناخته می شود. به دلیل رویدادها و جشنواره های فرهنگی زیادی که در بورگاس به ویژه در فصل تابستان برگزار می شود، این شهر به عنوان “پایتخت جشنواره تابستانی بلغارستان” نامیده می شود.

کلیسای جامع بورگاس که به نام روشنگران اسلاو – برادران مقدس سیریل و متدیوس نامگذاری شده است و منطقه حفاظت شده پودا از جمله صدها مکان گردشگری ملی هستند. صومعه سنت آناستازیا در جزیره ای به همین نام در آب های خلیج بورگاس تنها صومعه جزیره قرون وسطایی در دریای سیاه است.

نام شهر بورگاس از کجا آمده است؟

نام امروزی شهر از کلمه یونانی Pyrgos (Pyrgos) بورگاس به معنای برج است. بر اساس افسانه های محلی، این نام از یک پست جاده ای رومی به نام بورگ گرفته شده است که در منطقه بندر بورگاس امروزی گذاشته شده است.

مانوئل فیل شاعر بیزانسی در آثار خود از بورگاس به عنوان پیرگوس یاد می کند. در زبانهای هند و اروپایی ، پیرگوس یونانی و بورگوس لاتین یکسان هستند ، که به عنوان پایه خود ریشه مشترک هند و اروپایی دارند. به گفته پروفسور کریل ولاخوف ، “Purgos” کلمه ای با منشأ Thracian است که هند و اروپایی نیز هست. به گفته وی ، “پیرگوس” به معنای “استحکام پرتوهای چوبی ضخیم” در Thracian است. نام شهر اسپانیا بورگوس منشأ مشابهی دارد.

نسخه دیگری این نام را به شهر برتاز در ولگا بلغارستان مربوط به قرن سیزدهم پیوند می دهد.

موقعیت جغرافیایی شهر بورگاس :

این شهر در قسمت شرقی دشت بورگاس قرار دارد که در شرق دشت تراکیا علیا واقع شده است. بورگاس که در غربی ترین نقطه دریای سیاه قرار دارد، نام خود را به خلیجی به همین نام که بزرگترین و عمیق ترین خلیج در قاره دریای سیاه بلغارستان است، می دهد. این شهر توسط ۳دریاچه احاطه شده است: بورگاس، آتاناسوفسکو و ماندرنسکو در غرب، شمال شرقی و جنوب غربی، و از شرق توسط دریای سیاه. بین دریاچه های بورگاس و ماندرن، در ارتفاع ۲۰۹متری، قله وارلی بریاگ قرار دارد. همچنین بلندترین نقطه بورگاس است.

این شهر در ۳۶۰ کیلومتری پایتخت صوفیه، ۲۵۵ کیلومتری پلوودیو و ۱۳۰ کیلومتری وارنا قرار دارد.

اقلیم شهر بورگاس:

آب و هوا در بورگاس و منطقه به عنوان نیمه گرمسیری مرطوب با نفوذ دریایی و قاره ای مشخص می شود.

میانگین دمای هوا در تابستان به ۲۲.۷ درجه سانتیگراد در ماه جولای می رسد و حداکثر دمای روزانه بالای ۲۰ درجه سانتیگراد تا نوامبر رخ می دهد. میانگین ماهانه ساعات آفتابی در تیرماه به ۳۲۸.۶ می رسد. در زمستان ها نفوذ قاره مشهود است، اما در مقایسه با داخل کشور بسیار ملایم تر و از نظر برف بسیار کم هستند. میانگین دمای هوای زمستانی در ژانویه به ۲.۱ درجه سانتی گراد کاهش می یابد. میانگین دمای هوا در سال ۱۲.۳ درجه سانتی گراد است.

طبیعت شهر بورگاس:

آب-  ۴ رودخانه در قلمرو بورگاس جریان دارند: آیتوسکا، روسوکاسترنسکا، ایزورسکا و چارلییسکا. دو مورد اول به دریاچه بورگاس، ایزورسکا به دریاچه ماندرن و چارلییسکا به دریاچه آتاناسوو می ریزند. از بین سه دریاچه ای که شهر را احاطه کرده اند، دریاچه آتاناسوفسکو بیشترین شوری را دارد و پس از آن دریاچه بورگاس قرار دارد. دریاچه ماندره بیشتر آب شیرین است، اگرچه توسط یک کانال به دریای سیاه متصل است.  دریاچه Atanasovo یک تالاب طبیعی است. این دریاچه در جهت شمال به جنوب توسط یک سد مصنوعی به دو (دریاچه آتاناسوفسکو شمالی و جنوبی) تقسیم می شود.

حدود ۱۴۰گونه مختلف ماهی در خلیج بورگاس و دریاچه های بورگاس ثبت شده است که برخی از آنها را می توان در موزه تاریخ طبیعی شهر مشاهده کرد. در انتهای جنوبی بورگاس، در منطقه حفاظت شده پودا، مرکز مشاهده پرندگان ساخته شده است. بیش از ۲۵۵ گونه پرنده در آنجا ثبت شده است که نشان دهنده ۶۷ درصد از جهان پرندگان بلغارستان است. ۳۱۷ گونه پرنده در ذخیره گاه طبیعی دریاچه آتاناسوفسکو ثبت شده است. از این تعداد، ۸۳ گونه در کتاب قرمز بلغارستان ذکر شده است و بیش از ۱۷۰ گونه از اهمیت اروپایی برخوردار هستند. کوچکترین پستاندار جهان به نام تراپینگ اتروسک نیز در آنجا یافت می شود و از سال ۲۰۱۰ جمعیت فلامینگوهای صورتی مشاهده شده است.

در قلمرو بورگاس یک ذخیره گاه طبیعی و چندین منطقه حفاظت شده و مناطق حفاظت شده دیگر اعلام شده است. دریاچه آتاناسوفسکو یک ذخیره‌گاه حفظ شده است.

تاریخ شهر بورگاس :

چندین سکونتگاه ماقبل تاریخ و باستان از دوران سنگ-مس تا اواخر عصر برنز در قلمرو بورگاس کشف شده است. در آغاز تابستان ۲۰۰۸، باستان شناسان موزه بورگاس یک تپه ماقبل تاریخ و اشیاء مربوط به دوران اولیه کالکولیتیک را در ‍۱۰ کیلومتری شمال شهر در منطقه “Solna Niva”، نزدیک دریاچه Atanasovo کشف کردند. بیش از ۲۵۰ مورد حفاری شده است که قدیمی ترین آنها در ۶۰۰۰ سال قبل از میلاد مورد استفاده قرار گرفته است. اعتقاد بر این است که این آثار قدیمی ترین آثاری هستند که در سواحل دریای سیاه، از جمله ترکیه و منطقه قفقاز، کشف شده اند.

در سال ۱۳۳۲، ایوان اسکندر امپراتور آندرونیکوس سوم پالئولوگوس را در غرب بورگاس امروزی در آخرین نبرد بزرگ بین پادشاهی بلغارستان و بیزانس – نبرد روسکاسترو – شکست داد. در آغاز قرن سیزدهم، این منطقه توسط شرکت کاتالان ویران شد.   یکی از اولین گزارش های مکتوب درباره شهر در این دوره توسط حاجی کلفا، مسافر عثمانی به جا مانده است که در اواسط قرن هفدهم از شهر دیدن کرد و آن را با نام بورگاس مشخص کرد. 

ترکیب قومیتی شهر بورگاس :

بر اساس اولین سرشماری که پس از ورود این کشور به اتحادیه اروپا در سال ۲۰۱۱ در بلغارستان انجام شد، برای اولین بار پرسش‌کنندگان این فرصت را دارند که داوطلبانه به سؤالات مربوط به قومیت و مذهب و همچنین در مورد زبان مادری پاسخ دهند. بنابراین، در بورگاس، تنها ۱۸۱۱۱۶نفر به سوال قومیت پاسخ دادند، ۱۷۱۸۹۸ نفر از آنها خود را بلغاری، ۳۸۰۰ نفر ترک، ۱۳۳۰ نفر رومی و ۶۶۶ نفر نشان دادند که قومیت دیگری دارند (آلمانی، روسی یا غیره).  

بزرگترین جامعه مذهبی مربوط به مسیحیان ارتدوکس بلغارستان و پس از آن جامعه مسلمانان است. بورگاس تنها شهر بزرگ بلغارستان است که این جامعه کلیسای خود را ندارد. سایر جوامع مذهبی در شهر عبارتند از کاتولیک های بلغارستان و ارامنه ارتدوکس، و همچنین یک شهرداری جماعت، بخشی از اتحادیه کلیساهای انجیلی،  کلیسای اسقفی متدیست انجیلی، و همچنین پنطیکاستی انجیلی بورگاس. کلیسایی که در تابستان ۱۹۲۰تأسیس شد.  

شهرداری شهر بورگاس :

بر اساس “قانون دولت های محلی و اداره محلی”، مدیریت شهرداری بورگاس توسط یک شهردار و شورای شهرداری متشکل از ۵۱ شورا تشکیل می شود.

کنسولگری های خارجی، عضویت در سازمان های بین المللی:

بورگاس محل سرکنسولگری ترکیه و کنسولگری های افتخاری بلاروس، گرجستان،  هند، رومانی، روسیه، سیرالئون  و اوکراین است. در سال ۲۰۰۴ مرکز هماهنگی و اطلاع رسانی مرزهای دریای سیاه در این شهر افتتاح شد که همکاری بین مقامات مرزبانی کشورهای حوزه دریای سیاه را در زمینه کنترل مرزها انجام می دهد.

ویژگی اقتصادی شهر بورگاس :

این شهر به همراه صوفیه یکی از عناصر اصلی در بلغارستان شبکه حمل و نقل آینده اروپا (Ten-T) اتحادیه اروپا است که شامل ساخت زیرساخت های راه آهن و جاده و توسعه بندر بورگاس است.  یک شهر بندری، با فرودگاه بین‌المللی خود و همچنین زیرساخت‌های زمینی بسیار توسعه‌یافته، یک بندر کاملاً تکمیل شده از نظر صنعتی، دسترسی خوب به مواد خام و همچنین یک پالایشگاه در نزدیکی،  از ویژگی‌های این شهر است. سطح بالایی از صنعتی شدن.  ساختار اقتصاد تحت سلطه تجارت، صنعت (فرآوری مواد غذایی، پالایش نفت، فرآوری چوب و مهندسی)، خدمات، گردشگری و حمل و نقل است. با توجه به صنعت، تجارت، گردشگری و صنعت توسعه یافته، این شهر دستمزد رقابتی و فرصت‌هایی را برای توسعه حرفه‌ای، نمونه‌ای از صوفیه، وارنا و پلوودیو ارائه می‌دهد.

. دیگر شرکت‌های بزرگ‌تر از صنایع غذایی عبارتند از: تولیدکننده شیرینی‌سازی Pobeda AD، تولیدکننده آجیل Tornado Komers، تولیدکنندگان نان و نانوایی Burgas Bread and Bread and Bakery Products، Burgasko (آبجو)، که از سال ۱۹۷۱ در حال تولید بوده است. و Festa .Holding

بخشی از صنعت در مناطق صنعتی زیر متمرکز شده است:

  • منطقه صنعتی – شمال (۷۲۸ هکتار)
  • منطقه صنعتی – مجتمع مدن رودنیک (۲۶۰ هکتار)
  • منطقه صنعتی – منطقه دولو ازروو (۱۰۰ هکتار)

تجارت در این شهر بسیار توسعه یافته است، با مراکز خرید مشخصه کشور و شعبه های تمام زنجیره های خرده فروشی ملی. تغییر عمده در توسعه منظر شهری و محیط شهری با پیامدهای بلندمدت بر کیفیت زندگی، گسترش شهر در جهت شرقی و ساخت مراکز خرید از نوع جدید است که نمونه آن دو مرکز خرید است. در شهر: بورگاس پلازا و گالریا بورگاس.

نمک از دوران ماقبل تاریخ در دریاچه های بورگاس استخراج می شده است. امروزه این تنها منطقه در بلغارستان است که نمک دریا در آن استخراج می شود. نزدیک بورگاس یکی از بزرگترین مناطق شراب در کشور است،  معادن نمک، معادن مس و سنگ آهن، معادن زغال سنگ قهوه ای و معادن طلا. 

مجموعه بندری در بورگاس به سه تقسیم می شود: بندر بورگاس، بندر ماهی و بندر نفت (یا بندر روزنتز که در جنوب شهر در خلیج چنگله اسکله واقع شده است). بندر بورگاس به چندین پایانه تقسیم می شود که در آن ترمینال کانتینری، کارخانه کشتی سازی بورگاس و کارخانه تعمیر کشتی نیز وجود دارد.  در جنوب بورگاس، پایگاه دریایی بورگاس قرار دارد که بخشی از نیروی دریایی بلغارستان در آن مستقر است.

مراقبت های بهداشتی شهر بورگاس :

بورگاس مرکز بهداشتی اصلی در شرق بلغارستان است. با کمک های اضطراری و سم شناسی به کل سواحل دریای سیاه جنوبی و همچنین جنوب شرقی بلغارستان خدمات رسانی می کند. دارای پرسنل واجد شرایط از تمامی رشته های پزشکی است. امکانات بهداشتی بزرگ‌تر در حال حاضر در شهر، بیمارستان عمومی دانشگاه برای درمان فعال است.

آموزش و علم در شهر بورگاس :

دانشگاه ها-  در سال ۱۹۲۴، انجمن آموزشی و خیریه زنان بورگاس “خودآگاهی” به ابتکار ژنی بوژیلوا-پاتوا، به اصطلاح دانشگاه ملی را افتتاح کرد. این دانشگاه کودکان نیازمندترین و پناهندگان را رایگان آموزش می داد و ادبیات، موسیقی، فلسفه، علوم اجتماعی، کشاورزی، مراقبت های بهداشتی، علوم و فنون تدریس می کرد. با روی کار آمدن کمونیست ها، دانشگاه خلق تعطیل شد.

بورگاس به عنوان یک مرکز دانشگاهی دارای دو مدرسه عالی است:

  • دانشگاه آزاد بورگاس با تصمیم مجلس بزرگ ملی در ۱۸ سپتامبر ۱۹۹۱ تاسیس شد و یکی از اولین دانشگاه های خصوصی در کشور است. این دانشگاه توسط آژانس ملی ارزیابی و اعتبارسنجی معتبر است و دارای گواهینامه کیفیت بین المللی است.
  • «آسن زلاتاروف» در سال ۱۹۶۳ به عنوان مؤسسه عالی فناوری شیمیایی تأسیس شد. امروزه نیز در ساختار خود ۳ کالج مستقل را شامل می شود: کالج گردشگری، دانشکده فنی و پزشکی. کالج گردشگری در سال ۱۹۶۷ افتتاح شد و اولین موسسه آموزشی برای گردشگری در بلغارستان است.

همه نوع موسسات آموزشی در بورگاس نمایندگی دارند. ۲۲ مدرسه ابتدایی، ۹ مدرسه متوسطه عمومی و دبیرستان، ۱۱ دبیرستان حرفه ای، شش دبیرستان تخصصی در این شهر فعالیت می کنند. در کنار آنها چندین مدرسه خصوصی فعالیت می کنند که انواع موسسات آموزشی را نیز پوشش می دهند.

قدیمی ترین مدرسه در بورگاس “St. سنت سیریل و متدیوس». دبیرستان تجاری که در سال ۱۹۰۵افتتاح شد، اولین دبیرستان شهر بود. او به همراه وزارت آموزش و پرورش اتریش و دبیرستان کارل-کوبل در شهر بنشیم آلمان در چندین پروژه زیست محیطی و همچنین تبادل دانش آموزان کار کرد. دبیرستان زبان آلمانی گوته که در سال ۱۹۶۰ تأسیس شد، اولین دبیرستان زبان در بورگاس است و با متخصصان و معلمان آلمانی کار می کند. 

سایر مدارس مهم تر عبارتند از: دبیرستان زبان روسی، به طور رسمی – دبیرستان زبان های خارج، دبیرستان زبان انگلیسی،  دبیرستان ساختمان، معماری و ژئودزی؛ آموزشگاه موسیقی، دبیرستان های فنی و حرفه ای مهندسی مکانیک- برق و الکترونیک، ناوبری دریایی و ماهیگیری و یکی از فنون شیمیایی.

فرهنگ و سرگرمی در شهر بورگاس :

موزه های شهر بورگاس :

  • موزه تاریخی
  • موزه مردم نگاری
  • موزه باستان شناسی

بورگاس دارای یک درام، تئاتر کودکان و عروسکی، یک سالن اپرا، یک سالن کنسرت و بسیاری از گالری های هنری است. مورسکی گراد یکی از معدود شهرهای بلغارستان است که دارای تئاتر درام، اپرا و باله است.  تئاتر عروسکی دولتی کودکان بورگاس نیز در خانه اپرا واقع شده است.

بورگاس یکی از معدود شهرهای بلغارستان است که در آن یک مرکز فرهنگی جوانان کار می کند. این گروه که در سال ۱۹۶۵تأسیس شد ، شامل یک گروه کر ، یک ارکستر و یک گروه رقص است. در سال ۲۰۱۱، کازینو قدیمی دریایی بازسازی و به یک مرکز فرهنگی تبدیل شد. این شهر در صحنه هنری بلغارستان به خاطر گالری های فراوانش شناخته شده است. مجموعه های هنری این شهر در یک گالری هنری شهری قرار دارند.

نقاط دیدنی شهر بورگاس :

پارک ها و فضاهای سبز زیادی در شهر ساخته شده است. باغ دریا ریه شهر و بنای تاریخی با اهمیت ملی است. این یکی از بزرگترین پارک های شهر است و با اولین طرح توسعه بورگاس در سال ۱۸۹۱ ایجاد شد. باغ دریا در امتداد ادامه ساحل شهر امتداد دارد.

کازینو دریا، “تئاتر تابستانی” ۲۰۰۰ نفری با سقف جمع شونده و صحنه تابستانی “حلزون” در باغ دریا ساخته شده است. رویدادهایی مانند جشنواره بین المللی فولکلور، جشنواره جاز، اجراهای اپرا و تئاتر، کنسرت های هنرمندان پاپ و راک در تابستان در آنجا برگزار می شود. هر ساله در پایان فروردین ماه، نمایشگاه ملی گل با مشارکت بین المللی “فلورا بورگاس” برگزار می شود.

باغ بوریس نیز در بخش مرکزی شهر واقع شده است.  ساختمان گمرک منطقه ای یک بنای معماری ملی فرهنگ در بورگاس است.

بنای یادبود ارتش شوروی که با نام آلیوشا نیز شناخته می شود، بین سال های ۱۹۵۲ و ۱۹۵۳ساخته شد. این نشان دهنده یک جنگجوی شوروی است که روی یک پایه ۱۸ متری با دست چپش بالا رفته است. در پایه پایه، در دو طرف، نقش برجسته‌های برنزی وجود دارد که به مبارزات ارتش سرخ در جنگ جهانی دوم اختصاص یافته است. نویسندگان این پروژه معمار میخائیل میلکوف و مجسمه سازان واسیل رادوسلاووف و آنا میلکوا هستند.ساختمان مرکز تجاری و اداری تریا که در سال ۲۰۰۵ برنده جایزه «ساختمان مخاطب» در مسابقه «ساختمان سال» شد و ساختمان کتابفروشی هلیکون که یک بنای فرهنگی است نیز در میدان ترویکاتا قرار دارد.